Leder en afwerking

Leather Luxury

Leder en afwerking

De details maken het verschil

Het basismateriaal

Voor de productie van autoleder wordt slechts gebruik gemaakt van rundsleder. De simpele reden hiervoor is de massale beschikbaarheid als bijproduct van de vleesindustrie, en de afmetingen per huid van 4-6m2. Voor de gemiddelde 5-persoons auto zijn 3 huiden nodig. Vanwege de speciale eisen voor gebruik in een auto wijkt autoleder volledig af van andere gekende ledersoorten. Temperatuurverschillen, belasting, zonlicht en transpiratie stellen hoge eisen aan het materiaal. Hieronder een aantal materiaalsoorten die wij aanbieden. Wij gebruiken alleen leder wat voldoet aan de strenge automobielnorm.

Geprent leder
Voor geprent leder wordt de gelooide bovenkant van de huiden gebruikt, waarbij het oppervlak licht wordt opgeschuurd om kleine beschadigingen te verwijderen. Daarna wordt een dekkende verflaag aangebracht met een kunstmatig aangebrachte structuur. Dit leder wordt gebruikt in de meeste auto’s, ook door autofabrikanten. Kenmerken zijn stevigheid, duurzaamheid, homogeen oppervlak en een aantrekkelijk prijsniveau. RGS levert dit leder in de basiscollectie ELAN in ongeveer 40 kleuren volleder en in onze Arezzo collectie in ongeveer 30 kleuren. Deze Arezzo collectie heeft een luxueus karakter, met een zacht en vol uiterlijk; deze collectie wordt dan ook betrokken van het Italiaanse Pasubio, één van de meest toonaangevende looierijen van de wereld.

Nappaleder
Nappaleder wordt geproduceerd van de  huiden met de minste beschadigingen, waarbij weinig of geen correctie en print wordt aangebracht. Hierdoor zijn meer natuurlijke kenmerken zichtbaar, en behoudt het leder zijn soepelheid. Hoewel nappaleder natuurlijker aanvoelt dan geprent leder, dient de keuze bewust te worden gemaakt, omdat deze ledersoort meer gaat “leven” met lijntjes, plooitjes en oneffenheden. Het gaat op stoelen met grote oppervlakken ook sneller “los” zitten.

Composiet leder

Onder de naam Tekko leveren wij ook interieurs in composiet leder. Dit is een materiaalsoort gemaakt uit synthetische en natuurlijke ledervezels die op elkaar geperst worden tot een bekledingsmateriaal. Tekko voelt aan als leder, is alleen veel beter bestand tegen vervuiling, vocht en beschadiging. In tegenstelling tot kunstleder is het beter bestand  tegen scheuren in een zwaar belaste omgeving zoals een werkbus. Als enige nadeel geldt dat het materiaal wat stugger is en dus minder geschikt voor een luxe uitstraling.

Alcantara
Alcantara is een fluweelachtige bekledingsstof (en dus geen leder), geproduceerd door de Italiaanse firma Alcantara. Door de geringe rek en hoge prijs wordt het vaak slechts voor middenvlakken en deurpanelen gebruikt. RGS levert dit materiaal in tientallen kleuren, gecombineerd met alle ledersoorten. We gebruiken alleen dit merk en geen imitaties.

Afwerking 

Door de specialisatie in lederen interieurs voor nieuwe auto’s, en onze jarenlange ervaring staat de afwerking op een zeer hoog niveau. De ontwerpen en patronen worden steeds door de vakmensen van RGS gemaakt en aangepast om de pasvorm te optimaliseren. Zoals gebruikelijk bij leder worden vele randen en oppervlakken van
enkele en dubbele stiknaden voorzien. Ook verschillende vlakverdelingen zijn mogelijk, voor zover de techniek en layout van het interieur dit toelaat. 

Ook het leder zelf kan voorzien worden van perforatie en verschillende vormen en figuren. Ook de hedendaagse technieken zoals CNC gestuurde stikmachines staan hiertoe ter beschikking. Elk interieur wordt op maat gemaakt, waarbij alle kleurencombinaties en verschillende kleuren stiknaden mogelijk zijn.

Productie en inbouw

Het productieproces heeft een aantal verschillende stappen.
Allereerst worden per voertuigmodel patronen gemaakt; hierbij wordt de originele bekleding wel als uitgangspunt gebruikt, maar aangepast voor het leder, wat een ander karakter heeft dan stof.
Het leder wordt gecontroleerd en beschadigingen gemarkeerd, waarna de patronen worden ingepast in de huiden.
Als de delen zijn uitgeknipt of gesneden, worden de meeste delen van een laagje schuim voorzien van verschillende diktes, uiteenlopend van 3 mm tot 15 mm. Dit dient om oneffenheden in de ondergrond en tevens de zomen van de stiknaden op te vangen en een glad oppervlak te krijgen. Alle delen worden nu samengevoegd, en voorzien van siernaden op verschillende plaatsen. Bevestigingsmaterialen worden aangebracht om het leder op de stoelen vast te kunnen zetten.

Bij de montage in de auto worden deurpanelen en het complete interieur verwijderd, en ontdaan van de oorspronkelijke bekleding. De nieuwe bekleding wordt op de zitplaatsen bevestigd met dezelfde technieken en bevestigingsmaterialen als de fabrikant. Vaak worden hiervoor ook de originele kunststof strips en profielen overgezet vanaf de stof op het leder om een perfecte en duurzame montage te verzekeren. Vlakke delen als deurpanelen worden door middel van verlijming van leder voorzien.