Leather Luxury
Leder en afwerking
De details maken het verschil
Het basismateriaal Voor de productie van autoleder wordt slechts gebruik gemaakt van rundsleder. De simpele reden hiervoor is de massale beschikbaarheid als bijproduct van de vleesindustrie, en de afmetingen per huid van 4-6m2. Voor de gemiddelde 5-persoons auto zijn 3 huiden nodig. Vanwege de speciale eisen voor gebruik in een auto wijkt autoleder volledig af van andere gekende ledersoorten. Temperatuurverschillen, belasting, zonlicht en transpiratie stellen hoge eisen aan het materiaal. Hieronder een aantal materiaalsoorten die wij aanbieden. Wij gebruiken alleen leder wat voldoet aan de strenge automobielnorm. Geprent leder Nappaleder Composiet leder Onder de naam Tekko leveren wij ook interieurs in composiet leder. Dit is een materiaalsoort gemaakt uit synthetische en natuurlijke ledervezels die op elkaar geperst worden tot een bekledingsmateriaal. Tekko voelt aan als leder, is alleen veel beter bestand tegen vervuiling, vocht en beschadiging. In tegenstelling tot kunstleder is het beter bestand tegen scheuren in een zwaar belaste omgeving zoals een werkbus. Als enige nadeel geldt dat het materiaal wat stugger is en dus minder geschikt voor een luxe uitstraling. Alcantara Afwerking Door de specialisatie in lederen interieurs voor nieuwe auto’s, en onze jarenlange ervaring staat de afwerking op een zeer hoog niveau. De ontwerpen en patronen worden steeds door de vakmensen van RGS gemaakt en aangepast om de pasvorm te optimaliseren. Zoals gebruikelijk bij leder worden vele randen en oppervlakken van Ook het leder zelf kan voorzien worden van perforatie en verschillende vormen en figuren. Ook de hedendaagse technieken zoals CNC gestuurde stikmachines staan hiertoe ter beschikking. Elk interieur wordt op maat gemaakt, waarbij alle kleurencombinaties en verschillende kleuren stiknaden mogelijk zijn. Productie en inbouw Het productieproces heeft een aantal verschillende stappen. Allereerst worden per voertuigmodel patronen gemaakt; hierbij wordt de originele bekleding wel als uitgangspunt gebruikt, maar aangepast voor het leder, wat een ander karakter heeft dan stof. Het leder wordt gecontroleerd en beschadigingen gemarkeerd, waarna de patronen worden ingepast in de huiden. Als de delen zijn uitgeknipt of gesneden, worden de meeste delen van een laagje schuim voorzien van verschillende diktes, uiteenlopend van 3 mm tot 15 mm. Dit dient om oneffenheden in de ondergrond en tevens de zomen van de stiknaden op te vangen en een glad oppervlak te krijgen. Alle delen worden nu samengevoegd, en voorzien van siernaden op verschillende plaatsen. Bevestigingsmaterialen worden aangebracht om het leder op de stoelen vast te kunnen zetten. Bij de montage in de auto worden deurpanelen en het complete interieur verwijderd, en ontdaan van de oorspronkelijke bekleding. De nieuwe bekleding wordt op de zitplaatsen bevestigd met dezelfde technieken en bevestigingsmaterialen als de fabrikant. Vaak worden hiervoor ook de originele kunststof strips en profielen overgezet vanaf de stof op het leder om een perfecte en duurzame montage te verzekeren. Vlakke delen als deurpanelen worden door middel van verlijming van leder voorzien. |